Ničeho se nebojte, s klíšťaty vám pomůžeme

Více než čtvrtina klíšťat je infikovaná přenosnými chorobami. Klíšťová encefalitída se sice vyskytuje méně než Lymská borelióza, ale je zpravidla mnohem nebezpečnější. „Oproti jiným evropským zemím je u nás prevelance encefailtidy velmi vysoká,“ konstatuje neurolog z Yale a ředitel Polikliniky na Národní v Praze MUDr. Martin Jan Stránský, M.D., FACP, a dodává: „Vzhledem k tomu, že proti této nemoci neexistuje žádná léčba, je nejlepším řešením prevence, a tou je podle všech vědeckých poznatků očkování. Lze ho provést ještě i nyní.“

První fáze nemoce se podobá chřipce, druhá je však již těžší. Nastupují prudké bolesti hlavy doprovázené vysokými horečkami, nevolností, zvracením, ztuhnutím šíje, nervovou obrnou, závratěmi, poruchami spánku a paměti a dezorientací. „Před nákazou očkování chrání až po podání druhé dávky, která je aplikována měsíc až čtvrt roku po dávce první,“ říká MUDr. Vlasta Plachá, praktická lékařka Polikliniky na Národní. „Pokud jste vakcinaci nestihli do konce března, můžete se ještě nechat očkovat v tzv. zkráceném schématu, kdy se druhá dávka aplikuje již za dva týdny po první. Po dokončení imunizace trvá ochrana tři až pět let,“ konstatuje Vlasta Plachá s tím, že očkování je vhodné pro dospělé i pro děti od jednoho roku věku.

Proti Lymské borelióze očkování neexistuje. „U nemalého počtu lidí proběhne Lymeská borelióza téměř bezpříznakově. Průvodními znaky je například pouze menší únava či příznaky podobné chřipce,“ konstatuje MUDr. Stránský. Pokud není borelióza včas a dobře léčena, může se během několika týdnů až měsíců posunout dál a zasáhnout srdce, klouby, ale také nervový systém. „Pro posouzení této nemoce je velice důležité zajít za skutečným odborníkem.  Bohužel ne každý lékař má v oblasti diagnostiy a léčby boreliózy dostatečnou znalost,“ dodává MUDr. Stránský.